2009年6月9日

Progress Report (1)

Our final project is about how China exchange students and Taiwan students form their impression before they come to China and Taiwan. We make a survey for both China exchange students and NCU students. Since our main impression of China is mainly created by mass media, especially TV. Therefore, we are going to use this survey to find out what we don’t know about the cross strait TV programs. The purpose of this project is to understand the changing of impression after the china exchanged students come to Taiwan. We will ask them to complete the questions and then, based on the questions, we would have an interview with them for more detailed information, and the same for Taiwan’s students.

The following is our first version of questions:

中央大學的重慶大學交換學生對台灣的印象之媒介所塑造

1. 請問您是大陸哪裡人?

2. 請問您平常在大陸收看的電視台為哪些?

3. 請問這些電視台是否曾報到關於台灣的新聞?報導頻率頻繁嗎?什麼類型的報導?政治相關?經濟相關?還是人文或自然景觀相關?請問是否了解台灣電視劇、台灣藝人明星之動向?請問藉由什麼媒介所了解(電視專訪、新聞報導)?是否有進口CD、影集等 台灣媒體(電視節目、新聞及報章雜誌)如何影響你認識台灣?

5. 請問這些電台是否曾製作台灣相關的特別節目?請舉例說明。

6. 請問這些電台是否曾製作台灣旅遊節目?有很多類似的節目嗎?請舉例說明。是否藉由綜藝節目來了解台灣文化?

7. 請問在大陸的電視台中是否可以看到台灣的某些電視節目?哪幾台?

8. 請問是否有在使用網路電視收看電視節目?請問是哪幾個網路電視?

9. 網路電視中(ex: ppstream) 裡面也有台灣的綜藝節目,請問是否收看?

10. 學校課程裡面是否介紹台灣的人文和自然景觀?

11. 是否藉由部落格了解台灣文化?台灣人做的部落格?還是大陸人做的?
請問透過什麼媒介來了解台灣? 1.電台 2.電視 3.網路 4.報章媒體 5.其他
在您使用的平台中,哪一家媒體公司是你最常使用的 該媒體在報導以下議題”ex反分裂國家法”的制定時,所採取的敘述方法是? 您覺得,您對台灣的印象,有讓您選用的媒體媒介所影響嗎? 這些印象,在您親自來台灣後,有改變嗎?

1. 若曾獲得異於官方報導的消息,請問多自何種管道取得?

2. 承上題,影響你對該報導可信度的判斷因素為何?

3. 對台灣的印象多聚焦於哪一部分?

4. 家人如何形塑你的印象建構?

1. 在此之前,你曾經到過台灣媽

2. 來到台灣之後,有沒有跟你想像的台灣有極大反差 乘上題 讓你感到最無法適應的是哪一點

沒有留言:

張貼留言